SECȚIUNEA
III: PRINCIPALELE SITURI IPOTEȘTI-CÂNDEȘTI
7. MUNTENIA CENTRALĂ
(BAZINUL INFERIOR AL DÂMBOVIȚEI)
[p. 111]
În această
definiție geografică intră siturile bucureștene, cât și cele din proximitate,
respectiv de pe Colentina. Nu voi aborda nici o ordine geografică, nici una
alfabetică, ci una a relevanței siturilor pentru cunoașterea culturii materiale
a secolului al VI-lea. Precizez că din numărul impresionant de puncte
arheologice cercetate într-un perimetru cu diametrul de maxim 30 de km (v. pl. XIII), doar două sunt publicate de
o manieră acceptabilă, respectiv puncte de reper reale într-o discuție complexă
despre fabricație, decor, morfologie, capacitate, ambele realizări fiind
semnate Suzana Dolinescu-Ferche (deși săpătura a fost efectuată de alte
persoane). Fără activitatea domniei sale, de altfel, această teză nu ar fi avut
subiect.
Am
să încep cu un sit care a făcut carieră de... cultură: Ciurel. Voi continua cu
Soldat Ghivan. Închei cu situri publicate sub standardele minime, dar care
prezintă certe elemente de interes...
7.1. Așezarea suspectată de internaționalism: Ciurel
Situl
se află pe dealul Ciurel, respectiv pe terasa dreaptă a Dâmboviței, la
intrarea în Bucureștiul contemporan [v. harta
3]. Cercetarea pe teren s-a efectuat în anii 1956-1961, fiind condusă de
Sebastian Morintz. Au fost surprinse două grupaje de locuințe (bordeie cu nivel
de amenajare sub solul antic cu până la 0,8 m., cu cuptor scobit în calup
cruțat, la colțul de NE), respectiv B.1A și B.2A, la sud, și alte 8 locuințe
similare într-un sector cu circa 100 spre nord (primele două notate B.1B și
B.2B)[1].
Tot Morintz a decelat două (sau trei) faze, din considerente topografice,
stratigrafice și de analiză a ceramicii, distingând următoarele: o grupare cu
materiale de tradiție romană și cu particularități de construcție a bordeiului
și cuptorului[2],
respectiv gruparea din sud, probabil și B.6 (care are material puțin, deci iese
din discuție), probabil și B.8 (nu se află în lista complexelor târzii); un al
doilea grup de complexe, în care materialul ceramic are o factură mixtă, cu
accente barbare (a se citi: slave; respectiv B.2B, 3, 4, 5, 7), grup asupra
căruia planează și bănuiala unor sub-faze, adică episoade distincte de locuire[3].
Tot Morintz a propus și primele scheme cronologice, prea largi astăzi pentru a
fi interesante, dar vom reține concluziile Suzanei Dolinescu-Ferche, care
acceptă periodizarea în trei etape, databile destul larg în secolul VI și
începutul sec. VII.
Tot
Sebastian Morintz a lansat conceptul de cultură Ciurel[4],
care este, în esență, un produs al sintezei etnice a autohtonilor romanici cu
noii veniți slavi; fiind un produs de sinteză, el ar fi altceva decât ceea ce ar însemna cultura Ipotești-Cândești. Ioan Nestor cu flerul care îl
caracteriza nu a ezitat de a îngloba grupul Ciurel în cultura
Ipotești-Cândești[5],
de unde a
[p. 112]
rezultat hibridul încă foarte la modă Ipotești-Ciurel-Cândești[6],
care, ca orice hibrid, a tot crescut, ajungând în format pomelnic
(Ipotești-Ciurel-Budureasca-Cândești)[7].
Statistica
de ansamblu a tehnicilor de modelare este destul de sensibil diferită de
situația constatată în siturile vest-muntene. La Ciurel ceramica modelată
manual se apropie de două treimi din total. Să vedem dacă situația raportată pe complexe [v tabelul] ne
ajută să discernem faze de evoluție (respectiv involuție) sub acest aspect:
Locuințele
din zona sud (B.1A, B.2A) nu au poziție excentrică pe tabel. Singurul lucru
ciudat sunt procentele de la B.1B, cu o predominație netă a ceramicii lucrate
cu roata lentă (la un număr total de piese relativ semnificativ, respectiv 26).
Acesta este, de altfel, un specific al sitului de la Ciurel, care anticipează
tranziția de la ceramică lucrată la roată rapidă la ceramică lucrată la roată
lentă, care se va concretiza însă câteva generații mai târziu, și nu direct, ci
cu un intermezo al orizontului fără
ceramică lucrată la roată. Acest complex ar putea fi suspectat că
reprezintă un alt orizont, mai nou cu circa un secol, însă conține câteva
lucruri care îl aduc înapoi în secolul VI: fundul de vas desprins cu sfoara[8],
frecvența apreciabilă a tipsiilor[9],
ceea ce caracterizează unele complexe
[p. 113]
timpurii[10],
poate chiar prezența vălătucilor[11],
care nu mai sunt un obiect tipic în orizonturile următoare. Bordeiul B.1B poate
fi suspectat, într-o oarecare măsură, că este mai timpuriu decât celelalte,
deși regimul decorativ foarte sumar nu este analog, la rigoare, cu nimic. Singurul lucru pe care îl putem
spune este că, într-adevăr, ceramica lucrată la roată lentă (dar despre care nu
știm mare lucru, fiind rară) are un regim decorativ mai sărac (roata
discontinuă nu se pretează decorului striat specific, rezultatele fiind proaste[12]).
Alte departajări sunt greu de făcut. Mai putem încerca o distribuție a formelor
pe complexe, dar numărul mic de piese clasificabile[13]
poate juca feste [v. seria tipologică pe complexe].
Este
de precizat din start că în B.2B și B.7 există câte o singură piesă
clasificată, așa încât poziția în serie este întâmplătoare, iar B.1B și B.4 au
numai câte 3 piese, ceea ce este foarte puțin (celelalte complexe au între 4 și
8 piese clasificate). Dincolo se incertitudinile provocate de numărul mic de
piese, constatăm poziția centrală a B.1B, ceea ce exclude ca locuința să fie
mult mai timpurie sau mai târzie. Surpriza înserierii o constituie inaderența
grupelor din B.1A și B.2A, care par să conducă două grupuri distincte de complexe. Singura grupă
comună este frecventa grupă 6a (dubioasă în sine, vezi comentariile din Anexe, p. 221-222); în rest,
71% din formele din B.2A nu se regăsesc în B.1A, ceea ce, având în vedere că
cele două complexe sunt cele mai bogate (deci cel mai sigur clasate), mă
conduce la ideea că nu sunt strict
contemporane. Complexele care ar putea aparține ambelor serii sunt chiar
B.1B (excluzându-se o datare mult mai târzie, în a adoua jumătate a sec. VII,
așa cum ar recomanda raportul tehnologic) și B.3. Există o serie a B.1A (B.2B,
B.8, probabil și B.6[14])
și o serie a B.2A (B.4, 5, 7). Având în vedere că B.1 B și B.2 B sunt prea
apropiate în spațiu[15]
și nu ar fi putut exista în același timp, cât și aparteneța B.2 B la seria B.1
A, B.1 B nu poate face parte decât din seria B.2 A. Aceste serii seamănă,
oarecum, cu cele propuse anterior (respectiv B.3, 4, 5, 7, după cum figurează
în monografie), dar aduce noutatea esențială că bordeiele din sud nu constituie
așezare separată, ci separarea unor
[p. 114]
locuințe de restul așezării. Comparând dimensiunile
(B.2 A este cel mai mare; B.1 A are dimensiuni necunoscute, fiind parțial
distrus) și inventarele (cele mai bogate în locuințele din sud), apare clar
pentru prima oară o separare a
locuințelor conducătorilor de restul comunității, ceea ce foarte probabil
este un semnal al începutului separării claselor în lumea rurală. Inventarul
acestor locuințe nu este diferit tipologic, dar foarte probabil este vorba
despre o execuție mai îngrijită, ceea ce
putea crea senzației departajării culturale.
Comparația
capacităților din cele două episoade habitaționale (Anexe, p. 223-224) confirmă
ipoteza că seria B.1A este anterioară seriei B.2A, datorită cifrelor mai mici
ale seriei secunde, prin ipoteza generală că dimensiunile recipientelor tind să
scadă, în special spre finalul secolului al VI-lea (despre acest fap, pe larg,
în capitolul 15). Media volumelor deduse[16]
pentru prima serie (fără vasul de provizii) este 1,833 l., iar diametrul mediu
la gură este de 11,5 cm; aceleași medii pentru a doua serie de locuințe este de
1,773 l. și 11, 2 cm. Diferențele sunt mici și presupun o secvență de timp
scurtă. Pe ansamblu, cifrele sunt mici (prin comparație cu alte situri mari; v.
infra, Soldat Ghivan) și invită la o datare în a doua parte a secolului.
Ce
este slav în așezarea de la Ciurel? Cu conștiința faptului că enunțul nu
convine, am să spun simplu: NIMIC. Graficul din Anexe, p. 224,
mă scutește de multe comentarii. Ariile Ciurel și Korceak se exclud reciproc; posibilitatea unei întâmplări este de 6 la
1.000.000! Cât despre discreta intersectare marginală a ariilor Ciurel și
Penkovka, sper că zecile de pagini de referințe
analogice dau cel puțin sugestia că cele două aspecte culturale au cel
puțin un strămoș comun: cultura Cerneahov. De altfel unele ciudățenii
remarcate la ceramica modelată manual, de la Ciurel, respectiv pragurile sau
fracturile la umăr[17],
precum și piciorul scurt dar cu talpă bine precizată (ca la Rașcov, dar cu o
statistică ceva inferioară), reprezintă amintiri ale formelor Cerneahov, așa
cum voi arăta și la capitolul 13.
Cum
se datează situl de Ciurel? Este foarte greu de spus. Cele două episoade de
locuire, precizate de seria morfologică, ar trebui să fie relativ apropiate în
timp (dar totuși la o distanță de cel puțin 10 ani, fiindcă constructorul B.6
nu a mai observat marginea lui B.5, când și-a trasat perimetrul de săpătură,
iar constructorul lui B.1B a trecut la numai câțiva centimetri de B.2B, riscând
surparea marginii[18]),
ambele în plin secol VI, mai probabil în a doua jumătate, exclus finalul.
Asupra chestiunii vom reveni, cu o schemă de ansamblu pentru întreg arealul
dâmbovițean.
MAI
DEPARTE Soldat Ghivan
[1] FERCHE 1979, p. 185-200.
[2] FERCHE 1979, p. 181; nu am înțeles deloc aceste
particularități de construcție, fiindcă în cazul din B.1A (complex serios
deranjat înainte de cercetare) este vorba probabil despre o vatră a unui cuptor distrus, iar în cazul B.2A
despre un cuptor cât se poate de obișnuit (planurile celor două locuințe nu
sunt publicate, dar există comentarii suficient de explicite).
[3] FERCHE 1979, p. 184; B.1B
și B.2B sunt prea apropiate pentru a fi funcționat în același timp; idem B. 6
și B.7; B.5 taie B.6, după cum au văzut săpătorii stratigrafia; este mult mai
probabil scenariul invers, fiind singura explicație pentru care B.6 are
cuptorul amenajat la SE și nu NE acolo unde perimetrul B.6 a ciupit
perimetrul B.5, deci amenajarea în colț cruțat nu mai era posibilă. Crivățul
nu a fost inventat de Ivan cel Groaznic, iar locuitorii din Câmpia Munteană a
epocii își amenajau întotdeauna
cuptorul în colțul de NE, dacă nu existau motive serioase să facă altfel. Aceste
subfaze, necesar existente, nu sunt esențiale în contextul analizei ceramice,
decât dacă statistica indică altceva, dar sunt importante pentru documentarea
așezărilor-pendul.
[4] CONSTANTINIU
1965 b, p. 174. Au existat însă și partizani ai unui concept cultural
Ciurel de natură romanică, de exemplu Vlad Zirra (LEAHU
1963, p. 42).
[5] NESTOR 1962, urmat rapid
și de alții, de ex. CONSTANTINIU
1965.
[6] Suzana Dolinescu-Ferche a explicat această opțiune prin
faptul că arealul Ciurel (=București) arată termenul mijlociu între Ipotești și
Cândești, nu numai geografic, ci și din punctele de vedere ale amenajării
locuințelor și ale ceramicii (în special fabricația; FERCHE
1979, p. 180, nota 8), distanțându-se discret dar categoric de Morintz.
Teoria acestuia din urmă mai are încă susținători de marcă, de exemplu Petre
Diaconu.
[7] Victor Teodorescu, la deschiderea expoziției Budureasca,
în primăvara anului 2000, la Ploiești. Inflația de termeni a stârnit reacția
lui Gh. DIACONU (1979), care propunea
o formulă sobră, cultura romanică, pe care deja am respins-o, din motive pe
care nu am să le repet, dar care se află cel mai aproape de o formulă justă (am
propus cultura post-romană). Dacă nu se acceptă ideea am să propun
reformularea Gropșani-Ipotești-Ciurel-Budureasca(aici mă mai
gândesc)-Cândești-Vadu Codrii, existând argumentele cele mai serioase pentru o
asemenea reformulare. Nu e banc!
[8] FERCHE 1979, fig. 10/5, pentru care nu mai cunosc
analogii în contexte databile cu oarecare certitudine în sec. VII.
[9] FERCHE 1979, fig. 8/5, 9
(decorată de o manieră unică, cu raze spiralate; reprodusă aici la pl. LXIX/104), 12, 9/5. Nu cunosc tipsii databile
cu oarecare certitudine în sec. VII, în Muntenia (spre deosebire de Moldova,
unde obiectul rezistă mult mai mult). O discuție ar putea apare în legătură cu
fragmentele (toate foarte mici, din păcate) de la Dulceanca IV, orizontul
pre-Dridu (FERCHE 1992, fig. 34/23, 26-29), care
mie mi se par fragmente de tavă portativă (uneori cât se poate de fixă: la
fig. 34/23 se văd și urmele nuielelor pe care a fost construită, cu funcție de
boltă mai exact plită a cuptorului). Singurul dubiu îl am față de
profilul de la fig. 34/26, care se apropie de tipicul tipsiilor. Piesa poate fi
rătăcită din nivelul anterior.
[10] La Dulceanca (dacă analiza mea este corectă), la
Gropșani, unde însoțește complexele cele mai romanice; nu cunosc nici o
situație similară pentru complexe care s-ar data târziu, spre finalul sec. VI.
[11] FERCHE 1979, fig. 9/1-3. Care ar fi de fapt inventarul
unei locuințe de plin secol VII nici nu știm, ceea ce va rezulta din
concluziile acestei lucrări. De aceea este foarte dificil de făcut aprecieri pe
această linie. Toate considerațiile din aceste note vor fi luate cu titlu
ipotetic.
[12] Așa cum se vede și la FERCHE
1979, fig. 8/2 (din B.1B, desigur).
[13] Pentru clasarea morfologică a pieselor de la Ciurel, v. Anexe, p. 219-221.
[14] Ca să respectăm impresia autoarei monografiei, conform
căreia a observat o asemănare a materialului din B.6 cu cel din B.1A (FERCHE
1979, p. 184), situație în care se confirmă însă ipoteza mea, că B.6 taie pe
B.5, nu invers, cum a raportat săpătorul.
[15] Vezi planul așezării de nord, FERCHE 1979, fig. 24; a se
observa că nu există nici o garanție
că nu există și alte locuințe decât cele cercetate (din contră, ar putea fi
oriunde spre vest și est), ceea ce este firesc, fiindcă nu existau așezări de 4
sau 6 case.
[17] Prag: FERCHE 1979, fig.
13/3; fractură: fig. 13/2, 20/13; conformațiile acestea cu fracturi nu sunt
obișuite în lumea slavă.
[18] Ipoteza unei forme de proprietate asupra locului de
casă, pentru situația revenirii pe același loc (OLTEANU
1997, în special la p. 92, dar și în alte părți ale lucrării), mi se pare
hazardată, pentru această epocă. Situația reamenajării aceleiași gropi de bordei se explică fie pur și simplu prin
reamenajări ale unei locuințe, în interiorul aceluiași episod habitațional, fie
prin comoditatea de a nu mai săpa altă groapă. Această din urmă situație poate
fi avantajoasă numai pentru locuitorii arealelor de podiș, cu subsol pietros,
care-și amenajează pietrare, dar nu pentru locuitorii câmpiei, care își
amenajează cuptoare în colț cruțat, pentru care au nevoie de lut nativ nederanjat.